Physical or Chemical Exfoliator ???



Assalamualaikum, korang ! Inilah masanya untuk korang cari which exfoliator yang sesuai dengan kulit korang. Pernah tak korang went to store and saw many kind of exfoliators on the shelves, tetapi yang mana satu direka khas memenuhi keperluan kulit korang... Samada microbeads, small grain or PHAs.
but first ...



Apa Itu Physical Exfoliator ?
Physical exfoliator digunakan ramai orang untuk merasai kesan scrub itu sendiri. Ini kerana physical exfoliator terdiri daripada microbeads, brush kecil or things yang bertekstur to brush away sel kulit mati yang boleh menyekat pori.

Jika korang rajin menghabiskan masa di drugstores pasti melihat kebanyakan scrub terdiri daripada physical exfoliator. Sometimes this kind of exfoliator terlalu kasar untuk kulit. Nut shells juga sering digunakan dalam physical exfoliator but these exfoliants are just little too big dan kasar yang mampu menyebabkan micro-tears in the skin.

Jangan salah sangka, physical exfoliator bukanlah perkara yang jahat buat kulit. Gently exfoliating dua kali seminggu menjadikan kulit tampak berseri, tetapi korang kena make sure that exfoliating granules adalah efektif dan still gentle enough.

Apa Itu Chemical Exfoliator ?
Secara asasnya, pengelupasan yang dibuat mengunakan bahan kimia tertentu untuk menanggalkan sel kulit mati. Exoliator jenis ini mampu memberikan kulit kelihatan sihat berseri.

Bukan semua chemicals sama, okay... Sebab itu some of them tidak boleh digunakan pada kulit langsung. Korang boleh cari AHAs (Alpha hydroxy acids) or BHAs ( Beta hydroxy acids). AHAs ialah bahan larut air, so AHAs tidak mampu membersihkan pori secara mendalam but ia works well dalam memecahkan sel kulit mati untuk ditanggalkan. BHAs pula ialah bahan larut minyak yang mampu mencuci ke dalam pori dan sangat sesuai untuk blackhead. Ia juga antibacterial and inflammatory.

Selain itu, korang boleh gunakan fruit enzymes yang lebih gentle pada kulit or PHAs (Polyhydroxy acids) iaitu bahan yang sama effective seperti AHAs and BHAs but less irritating.

So Yang Mana Satu ?

Jika korang mempunyai kulit sensitif ... Korang perlu mencari exfoliator yang bertindak seolah-olah tidak tiada kesan exfoliate. Cari bahanyang menenangkan as centella asiatica supaya tidak mengalami masalh kemerahan mahupun keradangan. Cuba cari exfoliator tanpa sebarang parabens, aritificial fragrance and mineral oil sebab bahan-bahan ini mampu mengganggu pH kulit.

Jika korang mempunyai acne pula, korang tak semestinya tak perlukan pengelupasan. Ingat korang perlukan bahan yang super gentle yet still works well. Green tea antara bahan yang bagus which is a powerful antioxidant dan anti-imflammatory yang mampu menenangkan kulit after exfoliate.

Jika korang tidak mengalami sebarang masalah, korang boleh saja gunakan apa sahaja jenis exfoliator. Jangan lupa untuk lakukan patch test supaya tidak berlaku sebarang isu di masa hadapan. Ingat ! Exfoliator tidak semestinya menjadikan kulit terasa 'terkikis' menunjukkan ia berfungsi dengan baik. 

Sebenarnya, tiada jawapan yang betul atau salah dalam memilih jenis exfoliator yang betul. Ianya bergantung kepada kulit korang sendiri. Apapun, make sure korang exfoliate kulit korang secara berkala. Then korang deserve a clear and radiant skin.
Much love 💖

Comments

Popular Posts