Kulit Tampak Glowy n Dewy

    And it's January ! Which means new me and new healthy skin ! Korang bernasib baik sebab I dah buat list apa yang patut korang buat (starting now!).. Baru keadaan kulit on fleek. hehe

1. MOISTURISE YOUR SKIN
The best thing yang korang boleh bagi untuk kulit ialah moisture. Tak pedulilah kulit jenis apapun, yang pasti kulit korang perlukan moisture to be healthy and glowing. Moisturiser ini ibarat air untuk kulit korang. Kalau tak, kulit mula over-dry atau too oily. So apa yang perlu korang buat adalah pilih moisturizer yang sesuai dengan kulit korang.


2. TAMBAH VITAMIN C DALAM SKINCARE (and diet!)


Vitamin C ada banyak amazing skin benefits: termasuklah anti-aging dan spot removal. Basically vitamin C sangat membantu dalam mencerahkan dan menegangkan kulit.
Ini adalah sebab utama untuk korang ada at least satu produk yang mengandungi vitamin C as main ingredient. Kalau korang perlukan effect yang pantas, cari vitamin C serum sebagai alternatif. But don't just stop there. Tambahkan juga vitamin C dalam diet korang ! Because vitamin C works both inside out.

Tip : Perah fresh lemon ke dalam mug berisi air suam, tambahkan satu sudu honey dan minum setelah saja korang bangun. Lemon juice ini ibarat korang dapat instant shot of vitamin C. U know what I mean... Instant shot ini dapat meningkatkan collagen production while honey bersifat anti-bakteria so dapat mengurangkan acne and blemishes. Air suam itu hydrates your skin from inside out. Wohoo ! 

3. A NICE SCRUB


Perasan tak betapa licinnya dan cerahnya kulit after guna face scrub ? Ini disebabkan korang dah tanggalkan semua sel kulit mati yang terkumpul on top of your skin. And the best part is skincare products dapat menyerap dengan lebih baik after exfoliate. Yeayy !

Tip : Memang seronok dapat sental semua masalah pada kulit but... remember don't over do it. Korang perlu sental dengan lembut dan perlahan-lahan dan hanya mengambil dalam 1-2 minit sahaja. Plus jangan biarkan kulit terdedah after exfoliate. Gunakan toner dan moisturiser and spf pada siang hari.


4. STEAM CLEAN


Macam-macam ada dalam pori-pori korang dalam seminggu. So memang make sense untuk korang deep clean pori-pori korang setiap minggu. Hanya 1-2 minit facial steam boleh membawa banyak perubahan kepada kulit korang. The steam bukan sahaja buang toxin yang terkumpul dalam pori-pori korang, malah ia juga improve peredaran darah. - giving you a beautiful glow

Tip : Sebaik sahaja habis sesi facial steam, apply a toner (untuk buang semua kotoran yang keluar dari pori-pori) dan akhiri dengan moisturiser untuk tutup pori-pori semula.


5. SUNSCREEN ITU WAJIB


Musim tengkujuh ke musim hujan... Tak, korang tak boleh skip sunscreen.
Sebab 80% sinaran UV boleh melepasi awan mendung. So sun damage still berlaku !! 
Apabila korang tak guna sunscreen, kulit korang menjadi tak sekata, ada spots, discolorations and even breakouts! 

6. MASKING TIME


Jangan anggap face mask ini guna untuk pampering time or whuteva... Jadikan face masking sebagai rutin mingguan dalam skincare regime korang. Face masks ada function yang tertentu mengikut keperluan kulit korang. So pilih mask yang match dengan skin concern korang.

➤ Kulit berminyak or congested, try clay mask atau mud-based untuk menyerap minyak berlebihan  dan kotoran.
➤ Kulit kering or flaky, hydration is everything. Try face mask with heavy or premium hydration.
➤ Kulit kusam dan penat, try mask mempuyai effect brightening.


7. BEAUTY SLEEP


Semasa tidur, sel-sel lama diganti dengan sel yang baharu, so membantu complexion korang tampak lebih sihat. Tidur juga masa bagi tubuh untuk rebalances the moisture levels. Sebab itu, apabila korang tidur yang mencukupi, kulit kelihatan plumper dan juga sebaliknya kalau kurang tidur.

Tip : Waktu malam waktu yang paling baik untuk kulit menyerap semua nutrient daripada produk yang korang apply disebabkan pengaliran darah yang baik. So make sure jangan skip night time routine.


8. AIR SUMBER KEHIDUPAN


Jemu dah dengar banyak selebriti cakap benda yang sama. TAPI benda betul takkan nak tipu pula. Kalau korang kurang amalkan minum air masak, badan korang mula dehidrasi so itu adalah titik permulaan kepada masalah kulit seperti dullness, uneven, dryness and even oilliness!

Tip : Before minum any coffee or tea pada waktu pagi, minum 2 gelas air masak.

Much love 💖

Comments

Popular Posts